Till sidans huvudinnehåll

Så loggar du in på minPension

Du behöver logga in för att se dina uppgifter på minPension. Det gör du enkelt med BankID, Mobilt BankID, Freja eID+ eller med Telias e-legitimation. När du har loggat in hämtar vi dina uppgifter från Pensionsmyndigheten och pensionsbolagen.

Om det är första gången du loggar in behöver du registrera dig. Då godkänner du bland annat våra användarvillkor och lämnar uppgifter om din anställning.

Kontakta vår kundservice om du har frågor om inloggning och registrering. 

Här nedanför finns mer information om olika sätt att logga in.

BankID

Ett BankID är en elektronisk ID-handling (även kallat digitalt certifikat) som intygar för en webbtjänst att du är den du utger dig för att vara. Det finns två typer av BankID:

  • BankID på fil består av en fil som installeras på din dator. Du kan ladda ner ett BankID på fil genom att först logga in på din Internetbank och sedan följa bankens instruktioner för att beställa och ladda ner ett BankID till din dator.
  • BankID på kort består av ett digitalt certifikat lagrat på ett smart kort. BankID på kort ger än högre nivå av säkerhet än BankID på fil, och måste skickas till dig via post. Du kan beställa ett BankID på kort genom att logga in på din Internetbank och följa bankens instruktioner för beställning av BankID på kort.

minPension stödjer både BankID på fil och BankID på kort. BankID ges ut av några av Sveriges banker. För att beställa ett BankID ska du i första hand kontakta den bank du är kund i. För instruktioner samt en lista med banker som ger ut BankID, använd länken nedan:

Beställa BankID

Här kan du testa att ditt BankID fungerar: Testsidan för BankID

Om du vill ha mer information om BankID kan du använda länken nedan:
Mer information om BankID

Mobilt BankID

Mobilt BankID är en e-legitimation som installeras på mobiltelefoner och surfplattor. Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter så länge du har din mobila enhet med dig. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du dels installera BankID säkerhetsapp på din mobila enhet, och dels hämta ett Mobilt BankID.

Mobilt BankID ges ut av några av Sveriges banker. För att beställa ett Mobilt BankID ska du i första hand kontakta den bank du är kund i. För instruktioner samt en lista med banker som ger ut Mobilt BankID, använd länken nedan:

Beställa Mobilt BankID

Freja eID+

Freija eID är en kostnadsfri, statligt godkänd e-legitimation som installeras på mobil eller surfplatta. Den är enbart en mobilapp och fungerar därför inte på din dator.

Beställa Freja eID+

Vanliga frågor

Telias e-legitimation

Sedan hösten 2017 går det inte längre att skaffa Telias e-legitimation, men de som redan är utgivna fungerar så länge de är giltiga.

Mer info om e-legitimationer

Läs mer om e-legitimation på e-legitimation.se

Blockering av kakor kan hindra inloggning på minPension

Användare som loggar in via någon av minPensions samarbetspartners kan få problem med att logga in på minPension på grund av en inställning i webbläsaren. För att kunna använda e-tjänsten behöver du ta bort "Blockera 3:e-parts cookies" i din webbläsare.

Här kan du läsa mer om hur minPension hanterar kakor.

Går det inte att logga in?

Kontrollera att din dator och webbläsare uppfyller de tekniska kraven för att kunna logga in på minPension. 

Vår kundservice hjälper dig gärna

Om du vill ha personlig service hjälper gärna vår kundservice till.

Lista med banker som ger ut BankID

minPension i Sverige AB

minPensions logotype